Dieta ketogeniczna a trening - o czym musisz pamiętać?

Jedną z najbardziej rewolucyjnych diet łamiących wszelkie, utarte stereotypy jest bez wątpienia dieta ketogeniczna, która opiera się na niepraktykowanych dotąd w świecie zdrowego odżywiania zasadach. I choć zdrowe odżywianie w myśl keto cieszy się nieustającą popularnością, to wątpliwości często budzi jedna, zasadnicza kwestia, a mianowicie to czy dieta ketogeniczna w sporcie ma w ogóle rację bytu.

Na czym w ogóle polega dieta ketogeniczna i jaki trening na ketozie przynosi najlepsze, możliwe efekty? Zestaw cennych informacji znajdziesz w poniższym artykule.

W czym tkwi sekret diety keto?

Zacznijmy od tego czym w ogóle jest dieta ketogeniczna, gdyż nawet na ten temat można znaleźć wiele sprzecznych ze sobą informacji, które skutecznie wprowadzają w błąd wszystkie osoby pragnące zmienić swój dotychczasowy styl życia.

Keto to nic innego jak, nie ukrywajmy, dość radykalna dieta, w której główną rolę odgrywają produkty bogate w tłuszcz oraz białko, za to spożycie węglowodanów jest tutaj całkowicie eliminowane bądź znacząco zminimalizowane. W rzeczywistości wygląda to tak, że po wprowadzeniu ciała w tzw. stan ketozy (co zazwyczaj trwa kilka dni i często wiąże się z przebyciem kilkudniowej keto grypy związanej z ograniczeniem węglowodanów) ludzki organizm pobiera niezbędną do działania energię nie z węglowodanów, a właśnie z tłuszczów.

Dzięki jadłospisowi bogatemu w cenne substancje odżywcze nie tylko Twoje ciało będzie miało znacznie więcej siły do działania, ale również znacznie poprawi się Twoje ogólne samopoczucie, koncentracja, jak i wyniki kontrolnych badań. No dobrze, ale jak to osiągnąć i nie nadwyrężyć przy tym zanadto swojego organizmu?

Dieta ketogeniczna – jak zacząć?

Najlepiej od… wizyty u lekarza, który zleci Ci wykonanie badań wykluczających wszelkie przeciwwskazania do wdrożenia diety ketogenicznej  w życie. Nie da się bowiem ukryć, że ten sposób odżywiania się nie sprawdzi się w każdym, możliwym przypadku. Z keto lifestyle zdecydowanie powinny zrezygnować m.in. chorzy na cukrzycę, osoby z wrodzonymi zaburzeniami metabolicznymi, kobiety w ciąży oraz karmiące piersią, osoby zmagające się z chorobami nerek, trzustki a także układu krążenia.

Jeżeli więc tylko wyniki badań laboratoryjnych okażą się prawidłowe, wówczas z pomocą doświadczonego dietetyka (bądź samodzielnie) możesz przystąpić do działania i przejść do kolejnego etapu, a mianowicie ułożenia planu żywienia, który będzie uwzględniał Twoje zapotrzebowanie kaloryczne (uzależnione m.in. od wieku, wagi oraz aktywności fizycznej) i udowodni Ci, że zdrowe odżywianie może być naprawdę smaczne.

Dieta keto a ćwiczenia – wszystko co powinieneś wiedzieć o treningu w stanie ketozy

Jak wobec tego powinny wyglądać ćwiczenia na keto i czy jest tu mowa o jakichkolwiek ograniczeniach mających na względzie bezpieczeństwo i Twój dobry stan zdrowia? Czy skoro organizm będzie niejako pozbawiony zapasu glikogenu w mięśniach to w ogóle będzie on w stanie wykrzesać z siebie siły do mniej lub bardziej intensywnego treningu?

Naturalnie! Jednakże łącząc dietę ketogeniczną z aktywnością fizyczną trzeba mieć na względzie fakt, że nie w każdym przypadku taki duet przyniesie oczekiwane korzyści. O ile keto tworzy znakomity duet np. z kolarstwem, bieganiem oraz ze sportami sylwetkowymi, o tyle sprawa nieco się komplikuje, gdy marzą nam się intensywne ćwiczenia beztlenowe oraz podnoszenie ciężarów. Nie od dziś bowiem wiadomo, że bez dostarczania organizmowi określonej ilości węglowodanów jesteśmy wprost skazani nie tylko na utratę masy mięśniowej, ale też wody, a co gorsza na drodze mogą nam stanąć problemy z prawidłowym działaniem układu nerwowego. Zdecydowanie więc nie warto jest tutaj ryzykować…